Het echte Patagonië: wind en gletsjers. - Reisverslag uit El Chaltén, Argentinië van Leonie Koopman - WaarBenJij.nu Het echte Patagonië: wind en gletsjers. - Reisverslag uit El Chaltén, Argentinië van Leonie Koopman - WaarBenJij.nu

Het echte Patagonië: wind en gletsjers.

Blijf op de hoogte en volg Leonie

02 Februari 2014 | Argentinië, El Chaltén

Het is raar maar ik ben gewoon in het zuidelijkste stadje van de wereld geweest. En het was er niet eens heel erg koud!

Waar het een stuk kouder was, was in El Calafate, waar een grote gletsjer in het nationale park ligt/staat: Perito Moreno, zo´n 60 meter dik en 5 km breed. Dit is een van de weinige gletsjers die elke dag nog groeit. Maar ook smelten kan deze gletsjer goed, zoo he! Het klinkt alsof er steeds ergens een rotjochie rotjes staat af te knallen. En dan.. zie je ineens een gigantisch stuk ijs afbreken en in het meer storten. Zo raar om te zien! Dat was ook een van de redenen dat we met de boot 300 meter van de gletsjer vandaan moesten blijven, just in case..

Daarna was het dan zover: we gingen naar Ushuaia, het zuidelijkste stadje op aard. Heeel erg vet. Na 167425x de grens met Chili en Argentinië over te zijn gegaan (scheen de beste route te zijn, I beg to differ..) gingen we met een ferry naar het eiland Tierro del Fuego. Na een paar uur kwamen we bij ons -GELUKKIG- hostel aan. Ik dacht dat het vet koud zou zijn want tsja, je bent immers vet dicht bij Antartica. Nou, dat viel wel heel erg mee. Maar goed, als we in een hostel slapen hoor je mij niet klagen. We hebben daar een dagje door het nationale park gebanjerd (viel een beetje tegen en er waren te veel muggen) en de andere dag zijn we gaan zeilen. Dat was wel heel erg leuk. Koud ook, maar erg leuk. Comorones gezien (een soort pinguins maar net niet) en zeeleeuwen. Heel erg leuk.

Dat elledige kamperen komt me zo langzamerhand wel mn neus uit. En dát is wel koud! Jeeeemig wat waait het hier in Patagonië. Vooral kamperen is dan echt kut. Tent opzetten in een orkaan, eten in een orkaan, ´s nachts naar de wc in een orkaan, als je gelukt hebt he. Anders is het ´s nachts naar een geschikte plek zoeken in het pikke donker, in een orkaan.. En dan is mn winddichte jas ook nog eens kapot! Bedankt Vrijbuiter Roden met je¨ja die rits wordt na verloop van tijd van zelf wel soepeler¨. NOT, HIJ IS FOKKING KAPOT. Maar oke, ik ben een bikkel, dus ik houd dat heus wel vol. Ahum.
Maar ik heb wel een nacht op de truck geslapen! Samen met Edith. Het was echt een heldere nacht en honderd miljoen sterren. Na veel zeuren mocht het: slapen op onze truck. Het idee was leuk maar de uitvoering minder. Ten eerste was het fokking koud. Je ligt daar op je matje en je slaapzak. Het was al pikke donker toen we met deze geweldige ingeving kwamen, dus moest ik me toen omkleden. Tijdens het omkleden verloor ik een sok.. Koude voeten is niet echt heel fijn als je wilt gaan slapen. Maar goed. Slapen deed ik toch niet. Ik was veel te druk met mezelf wakker te houden met mijn ademhaling. Ik had namelijk de slaapzak helemaal over me heen getrokken, als een soort cocon zeg maar. Maar dan adem je vet zwaar en ja, dan ken je niet slapen.
Dat was dat dus, erg leuk, super vermoeiend. Toen nog even die truck af, de volgende morgen om 5.45u. Hoiie mooie wat eng! Er is geen ladder oid, alleen maar vier beugels die onder elkaar zijn gemonteerd, met een meter er tussen. Ellende. Maar ik leef dus, dus niets te klagen.

Klagen deed ik wel in Torres del Paine (Chili). Je kon op voorhand kiezen tussen gewoon wandelen of die hard 4 dagen achter elkaar. Nou, ik koos natuurlijk voor de makkelijkste weg. WAS HET NIET VERDOMJE. Wat vreselijk. En vet stijl. En een rotpad: alleen maar stenen en keien. Je kon niet eens om je heen kijken want anders brak je je enkels.
Vreeeeselijk. 23 km verder deed ik mn schoenen uit, in een hostel, dat wel gelukkig. Had ik me toch een rare uitslag op mn enkels! En, gelukkig, had ik dit de volgende ochtend nog steeds dus dat was een goed excuus om terug te gaan naar basse camp en niet nog een 20 km enkelbrekertje te spelen. Heeeerlijk genoten. De dag daarna was een rustdag en de dag daarna toch nog 18 km gelopen. Dat was een stuk leuker. Maar, lopen/wandelen/hike zal NIMMER een hobby van me worden!

Ben nu in El Chalten. En wat ga ik morgen doen? Juist: hiken. Over een gletsjer, dat wel. En als toetje krijgen we whiskey of baileys met geltsjer ijs toe. Nou dat is pas een goede afsluiter! En dat is het ook, want over 6 dagen zitten we in de hittegolf in Buenos Aires. CAN´T WAIT.

Voor nu, snel terug naar de camping rennen met twee zakken vol met was (niet alleen van mij) voor een heeerlijk maaltje kip en rijst. The usual.

Ciao!


  • 03 Februari 2014 - 21:13

    Mama:

    Jammer Lé dat wandelen nooit je hobby zal worden, had je al bijna ingeschreven voor de Billy Turf tocht......

  • 09 Februari 2014 - 21:12

    Tante Riet....:

    Super leuk hoor!! Als ik je verhaal lees is het net of ik er zelf ff ben.. Geweldig!!
    Hier in Holland gaat alles z'n gangetje. Je moeder is 50! Geworden en heeft van mij een
    botox bon gekregen. Suzan kreeg hele mooie schoenen die dag en Tessa was er ook toen
    Oma en ik er waren. Verder is het olympische Winterspelen en we hebben al wat gouden
    plakken. Over anderhalve week gaan wij skiën met de kids en dat is ook wel weer leuk.
    Verder kijk ik naar Erica Terpstra op reis, Floortje Dressing en Leonie Koopman!!
    Groetjes en geniet ervan!! Riet XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Actief sinds 15 Feb. 2012
Verslag gelezen: 409
Totaal aantal bezoekers 25518

Voorgaande reizen:

29 November 2016 - 11 Januari 2017

Zuidelijk Afrika

24 September 2015 - 01 Maart 2016

Latin America!

06 Januari 2014 - 01 Maart 2014

South-America!

13 Februari 2012 - 28 Juli 2012

Indonesia!

Landen bezocht: